Background Image
Previous Page  12 / 28 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 12 / 28 Next Page
Page Background

I

B i l 5

I

J u n e 2 0 1 6

1 2

Pemikiran, imej, persepsi dan peristiwa

memberi kesan dan rangsangan kepada

pemikiran (kognitif), tingkah laku

dan juga emosi seseorang. Tumpuan

secara sistematik dan berstruktur yang

merangsangkan kognitif, merupakan cara

yang sistematik dalam memberi kesan

kepada emosi dan tingkah laku seseorang.

Manusia ialah pelajar yang aktif dan belajar

dari persekitarannya dan boleh mencipta

persekitaran pembelajarannya sendiri.

Pengalaman pembelajaran seseorang

boleh juga menyebabkan ketidakfungsian

kognitif. Tujuan utama intervensi

merangkumi kepada memberi peluang

pembelajaran untuk mengatasi ketidak

fungsian kognitif yang boleh memberi

kesan yang positif terhadap seseorang

dan diamalkan dalam kehidupan seharian.

Klien kepada pengamal terapi berbincang

dan menentukan matlamat intervensi

bersama

Prinsip Dan Ciri-Ciri Terapi Tingkah

Laku Kognitif

Mansel & Taylor (2012) menyatakan

bahawa prinsip Terapi Tingkah Laku

Kognitif ialah seperti:

Perhubungan kolaboratif

Ahli terapi dan klien bekerjasama

untuk memahami masalah klien dan

melaksanakan proses dalam usaha untuk

pemulihan. Pendekatan ini jua boleh

diklasifikasikan sebagai

guided discovery.

Kedua–dua pihak membawa maklumat

masing-masing iaitu klien membawa

pengalaman dan pandangannya manakala

ahli terapi membawa kemahiran terapeutik

dan pendekatan yang saintifik ke dalam

sesi intervensi.

Menumpukan Pada Isu Semasa

Ahli Terapi Tingkah Laku Kognitif

akan bekerjasama dengan klien dalam

menumpukan isu semasa klien dan

dalam masa yang sama memahami

peristiwa lalu klien yang membentuk

kepercayaan, tingkah laku dan pemikiran

klien sekarang. Perkara ini penting supaya

ahli terapi mengetahui teknik apa yang

perlu digunakan semasa bekerjasama

dengan klien. Memahami peristiwa yang

lepas klien juga dapat membantu ahli

terapi mengenal pasti apa yang difikirkan

oleh klien

(automatic thoughts)

semasa

sesuatu kejadian dihadapi oleh klien.

Emparisma

Kepercayaan yang ada pada diri

dikukuhkan dengan bukti yang diterima

oleh diri selama ini. Terapi Tingkah Laku

Kognitif menggunakan kaedah empirikal

dalam menguji kepercayaan yang ada

dalam diri dan ia boleh dilakukan oleh diri

klien sendiri. Klien juga boleh menguji

pemikiran mereka setelah menguji

kepercayaan mereka terhadap sesuatu

kejadian. Perkara ini akan dibantu oleh

ahli terapi semasa menjalani sesi menguji

pemikiran baru.

Merasionalisma

Rasionalisma merujuk kepada situasi

perasaan seseorang bermula daripada

pemikirannya iaitu apa sahaja yang

dipercayai betul, sama ada ia benar atau

tidak dari segi faktanya. Kesannya adalah

bergantung pada kepercayaan tersebut.

Sebagai contoh, dalam Terapi Tingkah

laku Kognitif, mereka yang menghadapi

masalah kecelaruan atau kecemasan

(anxiety)

akan dibantu dengan memahami

bahawa apa yang mereka percaya, itulah

yang menimbulkan rasa kecemasan

dan ini membawa kepada kesan fizikal

seperti peningkatan tekanan degupan

jantung boleh membawa kepada serangan

kecemasan

(panic attack).

Terapi Tingkah

Laku Kognitif mengajar klien melalui

beberapa teknik untuk menghentikan

pemikiran tersebut.